Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Zweeds of Noors?

  • Danny

    Het komend jaar ga ik op de universiteit óf Zweeds óf Noors als minor nemen. Jullie zouden natuurlijk voor Zweeds kiezen, maar waarom precies? De talen lijken me allebei wel wat, maar zit echt te twijfelen. Waarom zou ik beter Zweeds kunnen kiezen? Ik hoor het wel. Alvast bedankt.

  • Suzanne

    Zweden is een wat moderner land, daarom zou je voor Zweeds kunnen kiezen.

    Maar ik heb gehoord dat het Noors het dichtst bij de schrijftaal van het Deens en de spreektaal van het Noors ligt.

    Maar verder weet ik het ook niet?

  • an duits

    Hallo,

    Omdat ik als docent en studieadviseur Scandinavische talen a/d UvA zo'n 30 jaar voorlichting heb gegeven over jouw vraag, wil ik er graag iets over zeggen. (Ook al ben ik nu met pensioen..)

    Zweeds ligt als taal vrij centraal tussen de andere in. Als je Zweeds doet kun je over 't algemeen Noors verstaan en Deens in elk geval lezen. De vraag is of een minor daar voldoende voor is, maar het is altijd een begin. Bovendien spreekt er altijd nog een percentage Finnen Zweeds.

    Noorwegen is tweetalig, het kent het wat meer verbreide ‘“ bokmÃ¥l” en het wat kleinere, maar erg interessante, "nynorsk’. Bij een minor krijg je ongetwijfeld te maken met het grotere taalgebied. Je kunt daarmee in elk geval ook Zweeds verstaan en Deens lezen.

    Beide talen zijn dus interesant. De vraag is waar je je het meest bij thuis voelt. Zweden is een uitgestrekt land met allerlei soorten landschappen, het is over ‘t algemeen wat lieflijker dan het overweldigende Noorse bergland met z’n geheimzinnige fjorden. Wat je kunt doen is een roman of verhaal lezen in vertaling. Of een brochure over het land. Die kun je opvragen bij de ambassades.

    Succes!