Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hulp gevraagd

  • Peerke

    Ik kijk hier niet vaak, omdat er nauwelijks berichten bij komen.

  • Joke.

    Nee, ik ook niet.

    Leentje had mazzel dat ik hier toevallig kwam.

    Meestal zit ik op het noorseprikbord (niet te verwarren met noorsetaal, want daar is het ook èèn grote echo).

    Nou, wordt het een reisje naar Zweden voor je van de zomer?

  • Peerke

    nee, misschien een volgende zomer. Ik moet nog eens naar Norrköping en Öland heb ik nog niet gezien. En in Noorwegen wil ik de Rørosbanen nog eens doen.

  • Joke.

    Toch kanp dat je de taal zo goed beheerst als je in NL woont.

    Ookal woon ik hier heb ik ook het nodige nog niet gezien.

    Toevallig wel Røros en de treinbaan van Trondheim naar Røros.

  • Peerke

    Ik ben er wel al mee bezig vanaf 1988, dus dan zijn veel dingen heel gewoon. En je kunt via internet nu het nieuws volgen.

  • Esmee

    Hej!

    Er wordt wel gezegd dat zweden ook Noors en Deens kunnen lezen, maar ik zal je zeggen: De talen verschillen wel! Dus hier is ie nog even in het Zweeds:

    Kära Anelie

    Nu har tiden kommit

    att jag ska bo i ett annat hus,

    Det var kul här, och det var roligt

    men jag var också inte alltid lydigt

    kära kära Anelie (juf bestaat dus niet daarom gebruik ik maar Anelie)

    nog en puss och en kram

    Hälsingar Jelle

  • Åsa

    Beste Jelle,

    Je dichtersvrijheid staat natuurlijk wel toe dat je ‘juf’ niet vertaalt, maar het bestaat wel degelijk: ‘fröken’. Het is een algemeen woord dat waarschijnlijk dagelijks bij de meeste kindergezinnen gebruikt wordt.

    Net als in het nederlands is de huidige betekenis vrouwelijke leerkracht en is de oorspronkelijke en in onbruik geraakte betekenis ongehuwde vrouw.

    Groet, Åsa