Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vertaling

  • Elle

    L.S.

    Ik ben bezig met het vertalen van een hoofdstuk (#45 van het lesboek Svenska Utifran) en kom er niet helemaal uit. Uiteraard heb ik al twee woordenboeken geraadpleegd, een app op mijn iPhone (die doorgaans redelijk goede vertalingen geeft) en het online ordbok Lagom…. helaas word ik tot nu toe niet veel wijzer!

    Het gaat om het volgende:

    gra tjänstemän - ett genomorganiserat samhälle.

    Op de ‘a’ van ‘gra’ hoort natuurlijk nog een accent, maar ik weet niet hoe ik die letter krijg op een niet-scandinavisch ingedeeld toetsenbord!

    Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen wat bovenstaande precies betekent. Ik verwacht iets mbt de ambtenarij, overheid en misschien grijs werken???

    Bij voorbaat dank!

    Groet,

    Elle

  • Medic

    zwart ambtenaren - door middel van een georganiseerde samenleving

  • Gambolputty

    Hoi Elle,

    Volgens mij betekent het : grijze ambtenaren-een door en door georganiseerde maatschappij.

    Als je de zweedse lettertekens wilt gebruiken druk dan ‘alt’ in en tegelijkertijd een driecijferige code:

    ä= 132

    å=134

    ö=148

    Ä=142

    Å=143

    Ö=153

    mvh gambolputty

  • info@summitworks.nl

    Ervaren vertaler Zweeds

    Zweeds vertaalbureau in Maastricht

    Sinds jaar en dag vertaald Summit Works Vertalingen & Communicatie als vertaalbureau Zweeds. Voor vele klanten vertalen wij op regelmatige basis websites en handleidingen naar deze taal. Onlangs hebben wij nog voor een grote agrarische machinefabrikant enkele handleidingen vertaald naar het Zweeds. Een mooie uitdaging, maar geen moeilijke klus voor onze uitstekende professionals. Benader ons gerust voor een vrijblijvende offerte voor een vertaling Nederlands-Zweeds / Zweeds-Nederlands.

    Zweden, ook wel officieel het Koninkrijk Zweden genoemd (Zweeds: Konungariket Sverige), is een land in Scandinavië in Noord-Europa. Het wordt omringd door Noorwegen (Wij helpen u tevens graag met vertalingen Noors) in het westen en noorden, Finland in het noordoosten (ook voor vertalingen Fins kunt u bij ons terecht), de Botnische Golf in het oosten, de Oostzee in het zuidoosten en het zuiden en het Skagerrak en het Kattegat in het zuidwesten. In de Oostzee liggen eilanden als Öland en Gotland die ook tot Zweden behoren. De hoofdstad en tevens grootste stad van Zweden is Stockholm.

    Het land kent een oppervlakte van 450.000 km² en 9.059.651 inwoners (2009). De Zweden vormen met 82% de grootste bevolkingsgroep van het land. De meest voorkomende taal is vanzelfsprekend dan ook het Zweeds (wij rekenen doorgaans 20-30 procent minder dan andere vertaalbureaus voor een vertaling Zweeds, hoe dat kan? Mail ons gerust vrijblijvend voor meer informatie). Zweden is ontstaan in de middeleeuwen en groeide later uit tot een grootmacht. Het rijk Zweden verloor echter veel grondgebied in de 18de en 19de eeuw.

    Vandaag de dag is Zweden een constitutionele monarchie en behoort het tot de best ‘presterende’ en meest welvarende landen op aarde. Zweden staat momenteel zelfs zevende in de Index van de menselijke ontwikkeling van de VN en eindigde in 2008 als onbetwiste nummer 1 in de democratie-index van het blad The Economist. Sinds 1 januari is de natie aangesloten bij de Noordse Raad en het Scandinavische land is een gewaardeerd lid van de Europese Unie. De Zweden betalen met de Zweedse kroon.

    Zweden kent net als Denemarken (meer informatie over een vertaling Deens kunt u hier vinden) twee volksliederen: een burgerlijk volkslied (du gamla, Du fria) en daarnaast nog een koninklijk volkslied (ur svenska hjärtans djup en gång).

    Onlangs hebben wij nog een mooie klus Zweeds vertaald voor een grote fietsenfabrikant. Wilt u ook de Zweedse markt veroveren? Benader ons dan vrijblijvend voor een vertaling Zweeds. Vraag gemakkelijk een offerte aan via het formulier of door een e-mail te sturen naar ons.